خدائیان: مردم باید از اطلاعات دستگاه‌ها مطلع شوند وضعیت ترافیک و شرایط جوی محورهای کشور پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ ‌آزادی موقت متهم پرونده موبایل موسوی با وثیقه سنگین هشدار هلال‌احمر درباره سیلاب در شمال کشور/ امدادگران به حالت آماده‌باش درآمدند جزئیات پرداخت ۴۳ همت از مطالبات بیمارستان‌های دولتی سال ۱۴۰۵ چند روز تعطیل رسمی دارد؟ وکیل: حکم اعدام «شریفه محمدی»، فعال کارگری، با تصمیم رئیس قوه قضائیه به سی سال حبس تبدیل شد توقیف محموله قاچاق دام آلوده در مازندران تصویب روز ملی هوا فضا و روز جزایر سه گانه خلیج فارس در تقویم رسمی کشور جزئیات تیراندازی پلیس در منطقه سوهانک تهران / دستگیری و زخمی شدن چند نفر / اعتراض دانشجویان به جولان اراذل و اوباش در محدوده دانشگاه آزاد اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۷ تا ۱۰ آبان در برخی از جاده‌های کشور این ربات انسان‌نما اتاق را مرتب و لباس‌ها را تا می‌کند جاده چالوس یکطرفه شد/ محدودیت‌های جدید اعلام شد اعلام جرم علیه تهیه‌کننده و مجری برنامه منتشرکننده ادعا‌های فائزه هاشمی هشدار دادگستری تهران درباره مراکز غیرمجاز خدمات زیبایی

انتقاد سخنگوی سازمان تعزیرات از اوضاع قیمت‌گذاری بلیت هواپیما

سخنگوی سازمان تعزیرات از مشخص نبودن مرجع قیمت‌گذاری بلیت هواپیما انتقاد کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 January 25
کد خبر: ۲۶۹۲۹۳

به گزارش راهبرد معاصر، محمدعلی اسفنانی درباره اقدامات سازمان تعزیرات در برخورد با متخلفان افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: مشخص نیست متولی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما کدام مرجع است؟ هم در قانون برنامه پنجم و ششم به موضوع نرخ بلیت هواپیما پرداخته شده است و هم در ستاد تنظیم بازار نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شده و هم سازمان حمایت به آن ورود کرده است و از طرفی دیگر سازمان هواپیمایی مدعی است به لحاظ اینکه قانونگذار در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه عنوان کرده که قیمت بلیت را آزادسازی کنید، تصمیم گیرنده در این زمینه خود سازمان هواپیمایی است؛ لذا در خصوص قیمت‌گذاری نرخ بلیت هواپیما، تشتت وجود دارد و این تشتت آسیب زننده است و آسیبش به مردم می‌رسد. 

 

وی افزود: به عنوان مثال در ایام خاص مثل ولات امام رضا (ع) جمعیت انبوهی از مردم به مشهد مشرف می‌شوند که متاسفانه در این ایام یا هر مناسبت دیگری، بلیت هواپیما به بالاترین قیمت ممکن به فروش می‌رسد.

 

اسفنانی با بیان اینکه طبق قانون، فروش بلیت چارتر در پرواز‌های داخلی ممنوع است، گفت: متاسفانه با این ممنوعیت باز هم شاهد فروش بلیت چارتر به بالاترین قیمت هستیم. در اینجا دو تخلف رخ می‌دهد؛ هم اینکه پرواز چارتر ممنوع است و هم اینکه حق ندارند بلیت را گران بفروشند. از طرف دیگر گاهی اوقات، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد مثلا شرکت هواپیمایی بلیت نمی‌فروشد و آن را به آژانس هواپیمایی می‌دهد و آژانس نیز درصدی را به قیمت بلیت اضافه می‌کند و بعد بلیت را به آژانس دیگر می‌فروشد و بین این دو یا سه آژانس این مسیر طی می‌شود و در نهایت مصرف‌کننده بلیتی را دریافت می‌کند که ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمتش بیشتر از قیمت واقعی است. 

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: توقع بنده این است که سازمان هواپیمایی کشور از طریق دولت به موضوع ورود کند و وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی را که زیر مجموعه‌اش است مکلف کند تا موضوع را پیگیری کند و به سمت قانونگذاری بروند و در قالب لایحه‌ای آن را از دولت به مجلس بفرستند و برای همیشه مجلس موضوع را تعیین تکلیف کند و در این زمینه یک قانون مثل قانون نحوه تعیین قیمت بلیت هواپیما یا هر عنوان دیگری تصویب شود. باید مشخص کنند که سازمان هواپیمایی یا سازمان حمایتی یا مرجع دیگر، تصمیم گیرنده در این زمینه باشد و قیمت را مشخص کنند و این قیمت لازم الاجرا باشد. مشخص نیست چه تفکری در رابطه با قیمت بلیت هواپیما حاکم است که اجازه نمی‌دهد این کار به این راحتی قانونمند شود؟ 

 

اسفنانی گفت: در مواردی که قیمت بلیت هواپیما مشخص است و بالاتر از آن به فروش برسد طبیعتا مصداق گرانفروشی است و با آن برخورد و رسیدگی کرده و حکم صادر می‌کنیم. هر گزارشی که از سوی شهروندان به دست ما برسد چه حضوری و چه از طریق سامانه ۱۳۵ رسیدگی می‌کنیم و حکم صادر می‌شود؛ کما اینکه امسال و سال گذشته هم چندین مورد در این زمینه داشتیم که جریمه‌های قابل توجهی برای آنها در نظر گرفته شد.

 

وی درباره عمده‌ترین و پرتکرارترین تخلفات نیز گفت: گرانفروشی و کم فروشی و تقلب و عرضه خارج از شبکه (تخلفات بهداشتی) در صدر بیشترین تخلفات بوده است؛ البته اخیرا هم احتکار کم داشتیم یا نداشتیم یا گزارش نشده یا کشف نشده است./ ایسنا

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار